Vær opmærksom på dette når du køber en brugt bil

Dette indhold er sponsoreret

Aldrig har det været nemmere at købe og sælge brugte biler. Overalt på nettet kan du finde annoncer fra både forhandlere af biler, såvel som private, som har brugte biler til salg. Udvalget er stort, og der er nemt at finde en vogn der matcher ens behov i en prisklasse der overholder dit budget. Alligevel er det som køber nemt at komme galt afsted, når der handles med brugte biler. Dårlige billeder, mangelfulde informationer og i værste tilfælde en uærlig sælger kan ende med at koste dig dyrt, hvor du risikerer at stå tilbage med et dyrt fejlkøb, uden mulighed for at klage og få kompensation. Vi giver dig her fem gode råd til, hvad du bør vide, inden du køber en brugt bil .

Købeloven gælder kun hos forhandlere

Køber du en brugt bil, hvor der efterfølgende viser sig at være fejl og skader, som du ikke var blevet informeret om, har du som kunde hos en forhandler per automatik to års reklamationsret. Dette betyder, at hvis du kan føre bevis for, at der var skader og/eller en defekt på bilen, som du ikke var informeret om, eller med rimelighed kunne forventes at vide, kan du klage, da forhandlere er dækket af købeloven. Det samme gør sig ikke gældende for private, hvor du ingen muligheder har for godtgørelse eller at klage, hvis bilen viser sig at have fejl og mangler. Køber du en brugt bil hos en privat, er det derfor en god ide for dig at teste og se bilen inden køb, hvor du skal være særlig opmærksom på de kommende fire punkter. 

Bed altid om at se synsrapporten 

At købe en brugt bil ubeset er som at købe en skrabelod. Nogle er der gevinst på, hvor bilen trods alderen og en status som brugt kører upålidelig uden de store udgifter og omkostninger til mekanikere og reparationer. Andre derimod kan udefra set virke stabile og som en god investering, hvor bilens historik kan vise noget helt andet. Et god råd er derfor altid at bede om at få lov til se synsrapporten inden du køber en brugt bil, for at sikre, at bilen ikke gentagende gange har haft problemer med de samme komponenter. Er det for eksempel motoren som gentagende gange har måtte en tur forbi det lokale bilværksted, kan det pludseligt godt blive en meget dyr brugt bil. En ren synsrapport er ingen garanti for, at bilen er fejlfri og så god som ny. Bilen kan sagtens havde både skrammer og rust som vil sænke prisen på bilen, men ikke har indvirkning på bilens sikkerhed, hvilket er hvad synsrapporten tager højde for.

Se, lyt og føl bilen

Køber du den brugte bil hos en privat, bør du som tidligere nævnt aldrig købe bilen ubeset. Mange fejl og mangler har du mulighed for at spotte selv, hvis blot du tager nogle få minutter til at se bilen nøje igennem for buler, ridser, rust og skrammer, som måske ikke fremgik så tydelig på den salgsannonce du faldt over på nettet. Så vidt det er muligt, bør du også bede om lov til at tænde motoren, og tage en lille tur i bilen for at sikre dig, at alt er som det skal være. Tjek lygter og bremser, lyd til motoren både tomgang og på vejene og mærk gearkassen og bilens affjedring. Føles noget ikke rigtig, er det ofte fordi det heller ikke er det, og du bør derefter overveje risikoen ved at købe bilen, hvis der venter en potentiel stor ekstraregning til reparationer i den nærmeste fremtid. 

Sikre dig, at kilometertælleren passer

Det er ikke ulovligt at nulstille eller dreje på bilens kilometertæller. Årsagerne for at gøre det kan være vidt forskellige, men en sælger må aldrig lyve om det forhold, at kilometertælleren ikke passer. Mangler glemmer dog at fortælle, hvis tallet ikke stemmer overens med de officielle tal, og er du i tvivl om, hvorvidt tallene på kilometertælleren kan passe, bør du altid spørge sælger ind til det. Om en bil har kørt 30.000 eller 300.000 kilometer kan have en kæmpe betydning for bilens slitage og fremtidige udgifter, ligesom at antal kørte kilometer også bør afspejles på købsprisen. Som med alt andet, bør du dog bruge din sunde fornuft, og hvis tallet virker urealistisk lavt i forhold til bilens stand, er der nok at årsag til det.

Søg på bilen på Tjekbil.dk 

Enkelte sælgere har ikke rent mel i posen, og kan godt finde på at sælge en bil med gæld i. Er du ikke opmærksom på dette, kan du risikere, at du sammen med bilen køber en restgæld, som banken efterfølgende vil bede dig om at afregne på. Heldigvis er det nemt at sikre sig mod restgæld i bilens navn, og det eneste du behøver er registreringsnummer eller stelnummer, som du efterfølgende nemt og gratis kan tjekke på hjemmesiden tjekbil.dk.