Det kan være lidt af en jungle, at finde ud af, hvordan du finder den bedste rustbeskyttelse til din bils undervogn. Her kommer vi med gode råd om produkter mm. og giver gode grunde til at huske rustbehandlingen af din bil.
Indhent tilbud
Det er ikke let at vælge blandt de forskellige rustbeskyttelsesmuligheder, der findes. Det er derfor en rigtig god ide at indhente tilbud fra mere end et rustbeskyttelsescenter. Det du skal være opmærksom på, når du indhenter tilbud er at tilbuddene omhandler den samme type af undervognsbehandling.
Individuel vurdering
Da det er forskelligt, hvornår biler har brug for rustbeskyttelse, skal du vælge seriøse rustbeskyttelsescentre, der kan rådgive dig om, hvornår din bil skal rustbehandles, og på hvilken måde den skal behandles. Sørg for at få en fortegnelse over den behandlingstype, som anbefales. Der er stor forskel på behovet for behandling alt efter, hvor gammel bilen er, hvilken stand den er i og hvordan den er blevet brugt. Et rustbeskyttelsescenter vil foretage en vurdering af den specifikke bil for at komme frem til behandlingsbehovet.
Rustbehandling er vigtig
Spørger man FDM til råds vil de anbefale, at nye biler altid rustbeskyttes med det samme, da det er med til at vedligeholde bilen og forlænge dens levetid. De begrunder det med, at biler ikke produceres til det klima, vi har i Danmark. De mener ligeledes, at man kan benytte en tommelfingerregel, der hedder, at jo dyrere en bil er, jo mere er den rustbehandlet på fabrikken. Og omvendt har billige biler ikke fået en særlig grundig rustbehandling.
Kan rustbehandling betale sig?
Der er ingen tvivl om, at rustbeskyttelse er en god ting for en bil. Det er dog ikke altid det kan tjene sig ind. Det kan det for eksempel ikke, hvis du køber en helt ny bil og kun regner med at have den i 2-3 år. Hvis du rustbehandler bilen i den situation, vil det ikke være dig, men den ejer, der kommer efter dig, der nyder godt af, at bilen er blevet rustbeskyttet. Da det dog langt fra altid er muligt at vurdere, om man beholder bilen ud over de 3 år, er det en god ide at få din nye bil rustbeskyttet fra starten af. På længere sigt er det nemlig en god investering, der kan betyde færre rustrelaterede skader på for eksempel bremserør. Hvis der ingen skader er, er det heller ingen udgifter.
Mindsk bilens værditab
Når du køber en bil, vil du naturligvis forsøge at begrænse værditabet. Det gør du naturligvis ved at overholde de serviceeftersyn, der er påkrævet, men også ved at sørge for at bilen får de supplerende rustbehandlinger, der er nødvendige. Du skal selvfølgelig gemme regningerne som dokumentation for at behandlingerne er udført.
Rustbeskyttelsesprodukter
Der findes ikke nogen dokumentation for at nogle rustbeskyttelsesprodukter er bedre end andre, når bare du holder dig til de kendte mærker. Det der derimod er vigtigt, er at det produkt, der vælges, kan forenes med det rustbeskyttelsesprodukt, der blev anvendt på fabrikken, da bilen blev produceret. Der findes enkelte tilfælde, hvor en bilimportør anbefaler specifikke produkter, som er særlig velegnet til deres biler. I de tilfælde bør du følge denne anbefaling. Det er dog i sidste ende det rustbeskyttelsescenter du vælger, der er ansvarlig for at benytte et egnet produkt.
Et sprøjteskema er vigtigt
Inden en rustbehandling skal foretages er det vigtigt at rengøre bilens undervogn grundigt. Det rustbeskyttelsescenter, der skal varetage behandlingen skal i tillæg have informationer både i forhold til, hvor bilen skal have behandling og, hvor den ikke skal have behandling – for eksempel på grund af elektriske komponenter. For at kunne finde de rigtige informationer om dette, skal der findes et sprøjteskema til bilmodellen. Er din bil af en model, der ikke er solgt ret mange af, kan du komme ud for, at der ikke findes et sprøjteskema. Er det tilfældet må rustbehandlerens erfaring træde i stedet.