Guide til at få synet bilen

Når man får en besked i indbakken om, at bilen skal til syn, er det en besked, de fleste gerne vil undgå. Det er en pligt, og det kommer ofte med uforudsete udgifter og bekymringer. Du kan dog forberede dig på de tilbagevendende syn på forskellig vis ved at læse vores guide til bilsyn her, og på den måde være klar til næste gang, beskeden ruller ind i indbakken

Hvor og hvordan?

Bilsyn foretages hvert andet år, dog slipper du med at syne den fire år efter, at bilen er indregistreret for første gang. Et syn er egentlig blot en kontrol med om køretøjet lever op til krav og regler om færdselssikkerhed som f.eks. tjek af dæk, reflekser, seler, lygter osv. samt miljømæssige hensyn som filtre og udstødning. 

Det er lovpligtigt at få foretaget bilsyn, og bøden for et misset syn er 2000 kr, så det er dyrt at lade være. Du får et bilsyn foretaget på et en synshal eller -virksomhed, men du skal selv booke en tid. Prisen kan afhænge af, hvor i landet du befinder dig, og det varierer fra sted til sted. 

Efter endt syn udarbejdes der en synsrapport, der fastslår bilens stand, der kan gå fra godkendt til betinget godkendt, der lader dig køre videre efter endt syn med et påbud om at få rettet småfejlene (og bilen er ulovlig at køre, inden du har rettet fejlene). En anden status, du kan få, er ‘kan godkendes efter omsyn’, der kræver handling indenfor 33 dage. Kan bilen ikke godkendes, da den er i ekstraordinært dårlig stand, og udgør en fare for færdselssikkerheden og miljøet, må du lade din bil stå.

Hvad kan jeg gøre inden et syn?

Før det kommer dertil, er der dog få ting, du selv kan tjekke og rette op på inden et bilsyn, så du ikke får nogle ubehagelige overraskelser der. 

Synshallerne går særligt meget op i sikkerheden i bilen. så tjek f.eks. dine lygter før syn, hvor der hersker en del regler på området. Det anbefales faktisk, at man tjekker sine lygter mindst en gang om ugen, da mange kører rundt med defekte lys, men uden at være opmærksom på det. Du kan selv tjekke lyset ved at tjekke om lyset står skarpt, og der er en klar grænse mellem mørk og lys, om de assymetriske lys virker og om nummerplade-, stop- og baglys virker. Sidste kan du bl.a. tjekke med at bakke tæt op mod en mur og bruge spejlene. Defekte lys udløser ‘betinget godkendt’.

Derudover kan du selv tjekke om forruden er intakt uden store revner, om dine dæk har en slidbane på mindst 1.6 mm. og at ingen advarselslamper lyser i instrumentbrættet under kørsel. Resten må du overlade til en automekaniker og til synsværkstedet. God tur!

Tekstforfatning af DB Hansen – Apollomedia