Er det tid til at skifte kobling i bilen?

Man kan nærmest ikke komme udenom at skulle udskifte hele eller dele af koblingen i sin bil på et eller andet tidspunkt. Det skyldes simpelthen, at det er en af de bildele, der bliver slidt allermest, fordi den bliver brugt adskillige gange, når man er ude at køre.

De mange bevægelige dele i en kobling og dens direkte forbindelse til gearkassen, kan gøre det til en større udfordring at udskifte koblingen selv. Selvom det kan lade sig gøre, er man nok bedst stillet, hvis man får en professionel mekaniker til at skifte den.

Men hvornår er det tid til at få en ny kobling monteret? Det kan du høre mere om her i artiklen.

Her er tegnene, som du skal holde øje med

Der er flere ting, der kan være tegn på, at det er ved at være tid til at udskifte koblingen.

Nogle af de mest almindelige konsekvenser af en slidt kobling er:

  • En mindre glidende overgang, når du sætter bilen i gang og skifter gear
  • Støj eller mislyde, når koblingen benyttes
  • At det kan være svært at få trådt koblingen helt i bund

Helt generelt kan alle de problemer eller mislyde, der opstår i forbindelse med gearskift eller brug af koblingspedalen, være en indikator for, at koblingen i bilen skal skiftes. Vær derfor gerne meget opmærksom på, om din bil begynder at sige mislyde eller på anden måde opføre sig mærkeligt i forbindelse med dine gearskift.

Hvis det er tid til at skifte koblingen på eksempelvis en Opel, Saab eller Vauxhall, ja, så er et koblingssæt Sachs Kit plus CSC egnet til sådanne biler. Omtalte sæt består af henholdsvis en centraludrykker, koblingsskive, koblingstrykplade og ikke mindst fedt. På anviste link kan du skabe dig et overblik over, hvilke biler fra henholdsvis Opel, Saab og Vauxhall dette koblingssæt er egnet til. Vi krydser fingre for, at din bilmodel er at finde på listen.

Slid mindre på koblingen

Det er desværre ikke altid lige billigt at få skiftet koblingen på sin bil, så det kan være en udmærket idé at prøve at slide lidt mindre på koblingen, så den holder længere. Der er flere ting, som man kan gøre – og de er heldigvis ganske nemme, hvis blot man kan vænne sig til det.

Du kan eksempelvis:

  • Sætte din bil i frigear, når du holder stille ved eksempelvis et lyskryds i stedet for at holde koblingen i bund, mens bilen er i 1. gear
  • Undgå så vidt muligt at file på koblingen (altså trykke på speederen, samtidig med at du træder på koblingen)
  • Parkér bilen i frigear og med håndbremsen trukket
  • Lad være med at skifte unødigt gear – eksempelvis lige inden et lyskryds, hvis du alligevel skal stoppe. Så sæt bilen i frigear og rul frem til stoplinjen i stedet