Derfor er synsrapporten et vigtigt pejlemærke i forbindelse med bilkøb 

Dette indhold er sponsoreret

Skal du ud at investere i en anden bil, så er der flere faktorer, du skal være opmærksom på, inden du skriver under på købsaftalen. Biler er en af de varer, vi er bedst til at købe brugt i Danmark. Det skyldes de mange fordele ved at købe en bil, der har kørt de første kilometer på vejene med en tidligere ejer bag rattet. Der er blandt andet mange penge at spare ved at købe en brugt bil, men det betyder derimod ikke, at du som køber bør lade den økonomiske besparelse overskygge de mange andre overvejelser, der enten taler for eller imod købet. Én blandt mange andre pejlemærker, du får om bilen, er blandt andet bilens synsrapport, der kan give dig den første og umiddelbare indikation om, hvorvidt bilen er værd at købe for dig. Det er dog vigtigt, at du ikke stoler blindt på synsrapporten, fordi den, som beskrevet i artiklen herunder, ikke kan fortælle dig alt, der er nyttigt at vide om bilen, inden du køber den. 

Synsrapporten er dit førstehåndsindtryk med bilen 

Som navnet indikerer, er synsrapporten på bilen din garanti for, at bilen er blevet synet planmæssigt efter de danske lovkrav. Helt grundlæggende betyder det, at en helt ny bil efter de danske regler skal synes efter de første fire år på vejene, før den må køre lovligt videre på de danske veje. Herefter sænkes kravet til, hvor lang tid, en bil må køre før næste syn, for herefter gælder det, at bilen skal til syn hvert andet år for at leve op til loven krav for alle danske biler. Derfor er det det første, du møder, når du kigger på en brugt bil. Det er nemlig væsentligt for dig at vide, om bilen er gået fejlfrit igennem syn, eller om der skulle rettes op på en masse skavanker og hængepartier. Hvis bilen er nysynet, ved du, at der går to år, inden du selv skal bekymre dig om at få den igennem syn på din egen regning.

Er bilen lovlig? 

Når det er bestemt ved dansk lovgivning, at en bil skal igennem syn hvert andet år, efter de første fire år på vejen, så er det fordi, det er vigtigt, at bilerne på de danske veje er lovlige at køre rundt i. Det betyder derfor også, at en nysynet bil giver dig en klar indikation om, at bilen er lovlig at køre i. Om bilen er lovlig fortæller dig helt grundlæggende, at bilen opfylder et minimum af lovkrav, og at du derfor ikke kan få en bøde for at køre rundt i en ulovlig bil.  Der er for eksempel lovkrav om, at bilens bremser skal fungere optimalt, at der ikke må være ratslør og at lygterne skal leve op til de fastsatte standarder for dansk lovgivning. Det er med andre ord de minimumskrav, der er vurderet som de væsentligste i forebyggelsen af uheld i trafikken.

Bilens historik 

Det, du derudover kan aflæse eller tolke af synsrapporten på den bil, du overvejer at købe brugt, er, om de tidligere ejere har vedligeholdt bilen og serviceret den på en måde, der lever op til de pågældende lovkrav. Når man som bilejer får en synsrapport tilbage, får man nemlig at vide, hvad der skal udbedres, før bilen må køre igen, og hvad der anbefales at blive fulgt op på, så bilen kan køre helt optimalt, så den har de bedste forudsætninger for at køre så mange år på vejene som muligt fremover. Det er disse faktorer, som synsrapporten kan sladre om til dig som den potentielle nye ejer af bilen, og på den måde skal du sørge for at bruge synsrapporten til din egen økonomiske og sikkerhedsmæssige fordel inden en købsaftale. Som tommelfingerregel hedder det sig nemlig, at en bil har flere år på vejen uden store skader og skavanker, hvis der bliver fulgt op på anbefalingerne i forbindelse med syn og service. Af og til fortæller synsrapporten også om en generel skavank ved bilmærket, hvis et problem er gennemgående i flere synsrapporter for en specifik model. 

Lad ikke synsrapporten stå alene i din vurdering af bilen 

Som det fremgår af de ovenstående pointer i artiklen, så bør du aldrig lade synsrapporten af bilen stå alene i din vurdering af bilens stand og værdi. Flere har desværre før oplevet, at de har brændt fingrene og tegnebogen ved at opfatte den nyeste synsrapport på bilen som et godt pejlemærke om bilens gennemgående stand og kvalitet. Det skal derfor her slås fast, at en synsrapport altså ikke er en blåstempling af bilen som en kvalitetsvare, men at det nærmere er et generelt udsagn om, at bilen blot som minimum er lovlig at køre i på de danske veje. Af synsrapporten kan du nemlig desværre ikke se, om bilen har anlæg til rustbobler på udsatte steder, eller om inventaret i bilen er ramponeret. Til gengæld kan du sagtens bruge synsrapporten til din egen fordel, fordi den netop kan give dig et overblik over bilens fornødne syn og lovlighed.